Snart jul – betyr snart julekarakterer – hjelp!

Midt i heftige diskusjoner om vurdering, klargjøring fra UDIR som skal fjerne myter, resultat fra PISA 2009 ( vi var med ), og alt annet som skjer i disse førjulstider av juleverksteder, julefester, avslutninger mm, er det tid for å sette terminkarakterer.Vi setter dem for 10kl i desember og for 8.-9. i januar.

Jeg føler meg ikke klar. Av ymse grunner sitter jeg med 4 karakterer «å dele ut» til elevene i 10kl denne terminen. Men hvor forsvant tiden? Har jeg full oversikt over kompetansen til Per og Pål og Marte og Guri og…. ? Hvor mye synsing og hvor mye reell, objektiv vurdering kommer til å ligge til grunn for de karakterene jeg setter? Har jeg vurdert nok, kommunisert nok, tatt i bruk nok ulike vurderingsmetoder, dokumentert nok?

Det er det vanskelig å svare på – men en ting vet jeg, at jeg har vanskelig for å kunne si at nå har jeg gjort nok. Skulle alltid så gjerne ha gjort litt mer….

Litt førjulspanikk her altså, men det hører jo nesten med;) På ett eller annet merkelig vis kommer man jo alltid i mål. Det blir nok både julekarakterer og jul i år også.

En kommentar om “Snart jul – betyr snart julekarakterer – hjelp!

  1. Tilbaketråkk: Førjulstips fra Lærerportalen

Legg igjen en kommentar