Dropbox

Etter en lang Dropbox-pause, har jeg funnet at jeg vil ta programmet i bruk igjen. For det er et nyttig og enkelt verktøy for å lagre, sikkerhetskopiere og utveksle filer.

Det første du gjør er å registrere deg. Det kan du gjøre ved å klikke her : invitasjon

Deretter installerer du Dropbox på de enheter der du vil ha programmet. Programmet fungerer både på PC, Mac og mobile enheter som iPod, Android og iPad.

Dropbox legger seg som et eget mappesystem på enheten du installerer det på. Deretter er det bare å dra filer/mapper over dit som du ville gjort med de andre mappene dine. Alle endringer oppdateres raskt på nett, og på de andre enhetene du har tilknyttet.

For å legge til en datamaskin nr 2 osv, går du inn på denne, logger deg på kontoen din på dropbox.com, velger «Account», og deretter «My computers». Resten er selvforklarende.
For mobile enheter; finn «Dropbox» i Android Market, eller i App Store dersom du har iPhone.

Det jeg synes er mest aktuelt med Dropbox, er at det er så enkelt å dele filer. Det gjør du ved å klikke fanen «Sharing», og sende invitasjoner til dem som du vil skal dele mappene dine. Det finnes også en «Public»-mappe, der du sender lenke til dem du vil skal ha tilgang til innholdet.

Her ser dere mine mapper, slik de ser ut når jeg går inn på web.

Noen av mappene er delte. Det ser man ved at det er en person på mappeikonet. Skulle man angre delingen, kan den gjøres om. Man velger et medlem under egenskaper for den delte mappen, og klikker «Kick out».

Når Dropbox er installert på en maskin og den er koblet mot kontoen din, får du samme mappene og filene der.

Filer og mapper oppdateres raskt alle steder etterhvert som du arbeider. Eller etterhvert som andre legger inn filer.

Til slutt: en applikasjon til hjelp for dem som ikke ønsker å registrere seg på Dropbox, men som skal sende filer til deg. Denne kalles Airdropper.

Du sender en forespørsel om en fil til en person. Forespørselen skjer enten via epost eller at du får en lenke og et passord du kan formidle. Når vedkommende sender filen, vil den legge seg i en egen «Airdropper»-mappe i din Dropbox.

Mer info kan du blant annet finne i denne artikkelen på dinside.no.

2 thoughts on “Dropbox

  1. Hei.
    Jeg er lærer som har tenkt å kjøpe meg en ny PC til bruk på jobben. Hvilken PC vil du da anbefale? Jeg trenger en med god lagringskapasitet, god batterilevetid og en med god prosessor. Kan egentlig ikke så mye med datamaskiner. Er det noen spesielt viktige ting jeg må se etter når jeg leter etter en ny bærbar pc?

  2. Hei, Marthe.
    Det er mange faktorer som spiller inn når man skal kjøpe en PC. Noen arbeidsplasser gir retningslinjer for hvilke maskiner de vil ansatte skal kjøpe, dersom de skal settes opp i nettverket. Derfor kan det være lurt at du sjekker med IKT-ansvarlig på skolen din.

    Ellers vil jeg si generelt at det er greit å kjøpe en maskin med en pro-versjon av operativsystemet (eks W7 pro ). Når det gjelder lagringskapasitet og prosessor, så er kapasiteten stort sett god på maskiner i dag, om man ikke har særlige behov, slik som tunge musikkprogrammer for eksempel. Det er vel stort sett lommeboken som styrer valget der, tror jeg:)
    En ting som er greit å sjekke er at det er et rimelig antall USB-porter og gjerne en kortleser for minnekort for kamera.

    Når det gjelder merke, så kan det være greit å velge et som er kjent (Hvilke(t) merke(r) jobber IKT-avdelingen på skolen din med for eksempel) )
    Selv har jeg holdt meg til HP de siste årene og er fornøyd med det. Men i den saken er meninger og preferanser ulike.

    Eksempler på nettbutikker som selger PC, og som jeg selv bruker:
    http://netshop.no
    http://komplett.no
    http://dropzone.no

    Håper dette var til litt hjelp for deg.
    Lykke til med PC-valget:)

Legg igjen en kommentar

