Twitter – til nytte og hygge:)

Jeg er ikke noen stor Twitterekspert, har bare noen mnd fartstid, og er vel ikke blant de aller mest aktive. Men noe har jeg lært, og det vil jeg skrive litt om.

For meg er Twitter blitt et godt hjelpemiddel

  • til å følge med på hva som rører seg innenfor interesseområder ( skole og samfunn bla )
  • til å lære – ved å følge tips om gode blogginnlegg, eller artikler
  • til å følge med i hva skolepolitikerne er opptatt av
  • til å få svar på ting jeg lurer på ved å stille spørsmål
  • til å utveksle ideer med andre
  • til å ha det litt moro innimellom:)

Da jeg tok mine første vaklende skritt inn i Twitterverden, ved å opprette en konto, MaleneIT, bestemte jeg meg for å bruke mediet til nytte, ved å finne tvitrere innenfor skole og utdanning, innenfor media, innenfor skolepolitikk, og innenfor andre interesseområder jeg har. Etterhvert som jeg fant en, så jeg etter hvem denne personen fulgte, og dersom dette var noen som var innenfor ett eller flere av interesseområdene mine, fulgte jeg den personen også. Noen av dem fulgte meg tilbake, og dermed har jeg fått et visst kontaktnett.

Etter en stund så jeg at jeg mistet oversikten over de ulike temaene- Alt kom «om hverandre» i en og samme strøm, og det var vanskelig å holde tråden i et enkelttema eller en diskusjon. Jeg trengte å sortere hva som kom fra de ulike interesseområdene. Dette løste jeg ved å lage lister. Min første liste var over folk som tvitrer om skole og IKT, hovedsaklig på norsk. Denne listen bygger jeg ut etterhvert som jeg finner nye «kandidater». Andre lister jeg har er over politikere (med hovedvekt skolepolitikere) og partier, og over medier og mediemennesker.

Neste skritt var å finne et program som hjalp meg til å vise listene og søkene parallellt. For meg ble svaret Tweetdeck. Programmet er gratis og kan lastes ned for PC, Mac, Android osv. Dette programmet lar deg lage kolonner over lister, søk, diskusjonstemaer og så videre.

Her ser dere noen av mine lister, temaet #miners, og en annens liste som jeg følger : @ghveem/edu. Det går altså an å følge andre personers lister.

En annen nyttig sak, som jeg lærte meg, var hva # foran et ord betød. Det kalles en hashtag. Setter man det foran et ord i innlegget, blir innlegget en del av et tema, ved at ordet blir en lenke til et søk som samler innlegg med samme hashtag, slik som for eksempel #treholt.

Har man da laget en søkekolonne på temaet, kan man følge med i innleggene, og gjerne skrive ett eller to selv også.

Hyggen kommer inn innimellom, med artige innlegg, morsomme diskusjoner, fine bilder osv.

Jeg anbefaler deg å prøve, om du ikke er blitt en tvitrer:)

Flere tips kan du finne mange plasser på nettet, blant annet her i 50 Power Twitter Tips

Legg igjen en kommentar

